Allmänna Villkor

Företagsinfo:

Mälardalens Frukt & Grönt i Västerås AB
org.nr: 556439-6132

Signalistgatan 3,
721 31 Västerås
Tel: 021-440 35 20

Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller mellan dig som kund och Gourmetrummet, org.nr 556439-6132, vid beställning av varor på gourmetrummet.se. För att kunna göra ett köp i webshopen måste kunden acceptera våra allmänna villkor. Genom att acceptera villkoren förbinder sig kunden att följa villkoren i sin helhet samt bekräftar att kunden har tagit del av informationen.

Personuppgifter

Behandling av personuppgifter sker enligt gällande lagstiftning och innebär att personuppgifter inte bevaras längre än nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen. När uppgifterna inte längre är nödvändig, gallras dessa bort. Vid hantering av personuppgifter iakttas alltid hög säkerhet och sekretess. Du kan läsa mer om vår behandling av dina personuppgifter i vår integritetspolicy. Läs mer här.

Pris

Alla priser anges i Svenska kronor och inklusive moms med 12% eller 25%. Vi reserverar oss rätten för prisförändringar utan någon förvarning på eventuella felaktiga priser samt upphävande av beställningar där varor med felaktiga priser förekommer. Du meddelas om du köpt en vara med felaktigt pris.

Orderbekräftelse

En orderbekräftelse skickas ut via mail när du slutfört din beställning. Där hittar du uppgifter om vad du köpt med priser & fraktkostnad. Kunden ansvarar för att ange rätt uppgifter vid beställning och Gourmetrummet kan ej hållas ansvarig för utebliven avisering, felaktig leveransadress/försenad leverans. Vi skickar även ett meddelande när varan har skickats från vårt lager med en länk för att spåra ditt paket.

Frakt & Leverans

Normalt är leveranstiden mellan 1-3 arbetsdagar (gäller de flesta orter i landet, undantaget delar av Norrland och Gotland där det kan ta ytterligare 1 dag). Vi strävar efter att alltid leverera så snabbt vi kan och leverera inom angivna tidsramar. Vid tillfälliga ordertoppar eller oväntade händelser, kan leveranstiden i vissa fall vara längre. Vi skickar normalt sett ordrar dagligen och om din beställning kommer in senast kl. 13.00 lämnar dina varor oftast oss samma dag, i annat fall närmast följande vardag efter lagd beställning. Ordrar som innehåller kylvaror som beställts efter kl. 13.00 onsdag skickas följande måndag. Hos oss har du alltid möjlighet till FRI FRAKT när du handlar för minst 1500kr. Erbjudandet gäller endast frakt till DHL servicepoint.

1. DHL Ombud
Din order skickas med DHL spårbar frakt till närmsta servicepoint. Leveranstid ca. 1-3 arbetsdagar.

2. DHL Hemleverans
Din order skickas med DHL direkt hem till dig. Leveransen är spårbar och du får ett SMS med leveransinformation. Leveranstid ca. 1-3 arbetsdagar

Maxvikt beställningar
För beställningar med en totalvikt (inklusive produktförpackning och fraktemballage) som överstiger 80 kg eller om längd på sändningen överstiger DHLs gällande gränser till kommer en avgift på ytterligare 69kk.

Outlöst / Ej levererbar beställning

Paket som ej kan levereras och går i retur till Gourmetrummet p.g.a. exempelvis felaktig adress/telefonnummer, ogiltig/saknad legitimation eller avbruten/ej möjligt att levereras samt ej uthämtad från ombud debiteras en avgift om 200:- inkl. moms för att täcka Gourmetrummets kostnader för transport och administration. Supertråkig avgift så kom ihåg att hämta ut ditt paket.
Extrakostnader utöver standardfrakt (79kr) såsom hemleverans återbetalas ej. Beställningar som returneras som outlöst med varor där bäst före datum har noterats kommer kasseras och ingen återbetalning kommer ske för dessa varor.

Betalningsalternativ

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på internet. Genom att fylla i några enkla uppgifter identifierar du dig och du kan välja det betalningssätt som passar dig bäst. Betalningssätten som erbjuds är Swish, faktura, konto, kort, banköverföring och Klarna Direkt. Alla fakturor skickas per mail.
På Klarnas hemsida kan du se alla dina fakturor, ladda ner dem som PDF, betala fakturan med ett klick, välja att delbetala eller kostnadsfritt även förlänga betaltiden.
Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Klarna direkt.

Lagersaldo

Vi gör allt för att våra lagersaldon ska stämma till 100%. Vid eventuellt lagersaldofel/kort bäst före datum där en vara på order kan saknas förbehåller vi oss rätten att ta bort denna vara och skicka resterande varor på ordern. Den tas då bort ur din faktura och du blir återbetalad eventuella kostnader.

Bäst Före

Vi lämnar minst 4 veckors hållbarhet (bäst före) om inget annat angetts. Detta anges i namnet på produkten med formatet Bäst Före DD/MM/ÅÅÅÅ. Bäst före betyder att tillverkaren garanterar smak, konsistens fram till detta datum. Livsmedel som godis, chips etc. är fullt ätbart långt efter bäst före. Matsvinn är ett stort problem så hjälp till att motverka det genom att konsumera fullt ätbara livsmedel.

Presentaskar och dekorativa delikatesser

Vi kan dessvärre inte garantera att burkar eller askar kommer fram i perfekt skick, utan de kan ha något skönhetsfel. Vi gör vårt yttersta för att de ska packas så väl att detta inte händer. Vi ersätter inte förpackningar som har mindre skönhetsfel.

Ångerrätt Livsmedel

Vid beställning av livsmedel gäller ingen ångerätt. Se utdrag ur Distans och hemförsäljningslagen.

Vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har du inte någon ångerrätt om du köper livsmedel eller andra varor för ett hushålls löpande förbrukning – det kan till exempel vara hushållspapper, tvättmedel eller eldningsolja – under förutsättning att varorna levereras hem till dig eller till din arbetsplats och näringsidkaren normalt kör ut varorna i ett distributionssystem.

Öppet köp – Ej livsmedel
Öppet köp gäller endast på produkter som ej räknas som livsmedel. Öppet köp 14 dagar efter order mottagen. Produkten ska vara i oförändrad skick i originalförpackning med ev. tillbehör. Vid retur maila info@gourmetrummet.se för returinformation. Returfrakt betalas av köparen. Spara ditt inlämningskvitto – tänk på att du ansvarar för returförsändelse!
Om du använder din ångerrätt kommer vi att återbetala kostnaden för vår standardfrakt, men inte eventuell mellanskillnad på grund av att du valt ett dyrare fraktalternativ än vår standardfrakt.

Kylvaror

Ost- och chark-produkter skickas alltid med kyl-block från Sorba-Freeze, dessa produkter är speciellt framtagna för transport av livsmedel och håller dina varor kylda i upp till 2 dygn. Sorba-Freeze produkter är testade och uppfyller EFSA:s standard för livsmedelssäkerhet. När du väljer leverans till närmaste DHL ombud är det viktigt att du hämtar ut den i god tid för att försäkra att den håller rätt temperatur. Varor som har förstörts på grund av att försändelsen inte har hämtats ut i tid ersätts inte och debiteras en avgift om 200:- inkl. moms för att täcka Gourmetrummets kostnader för transport och administration.

Leveransförseningar

Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar som uppstår pga. transportör.

Reservationer

Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.
Varukorg