FAQ - Frågor & Svar

Här hittar ni våra vanligaste frågor och svar. Hittar ni inte svaret på era frågor här är ni varmt välkomna att kontakta oss!

Betalning

Betalning sker genom Klarna Checkout. Du väljer själv om du vill betala med Faktura, Kort eller Direktbetalning. Klarna ger även möjlighet till delbetalning.

Leverans

Normalt är leveranstiden mellan 1-3 arbetsdagar (gäller de flesta orter i landet, undantaget delar av Norrland och Gotland där det kan ta ytterligare 1 dag). Vi strävar efter att alltid leverera så snabbt vi kan och leverera inom angivna tidsramar. Vid tillfälliga ordertoppar eller oväntade händelser, kan leveranstiden i vissa fall vara längre. Vi skickar normalt sett ordrar dagligen och om din beställning kommer in senast kl. 13.00 lämnar dina varor oftast oss samma dag, i annat fall närmast följande vardag efter lagd beställning. Du kan välja att få din order levererad med DHL eller att hämta den hos oss. Ordrar som innehåller kylvaror som beställts efter kl. 13.00 onsdag skickas följande måndag. 

Kylvaror

Ost- och chark-produkter skickas alltid med kyl-block från Sorba-Freeze, dessa produkter är speciellt framtagna för transport av livsmedel och håller dina varor kylda i upp till 2 dygn. Sorba-Freeze produkter är testade och uppfyller EFSA:s standard för livsmedelssäkerhet. När du väljer leverans till närmaste DHL ombud är det viktigt att du hämtar ut den i god tid för att försäkra att den håller rätt temperatur. Varor som har förstörts på grund av att försändelsen inte har hämtats ut i tid ersätts inte.

Handla på nätet - Hämta på lager!

Nu kan du handla delikatesser på nätet & hämta på vårt lager i Västerås.

Stressa inte i onödan, botanisera bland våra godsaker i lugn och ro hemma i soffan. I vår webbutik på
gourmetrummet.se ser du hela vårt sortiment, dygnet runt och om varorna finns på lager.

Gör en beställning som vanligt och välj fraktalternativet HÄMTA PÅ LAGER när du kommer till kassan. Du slipper fraktkostnaden och vi tar självklart inte ut några andra avgifter för denna service. Du får ett mail av oss när din order är klar för avhämtning vilket oftast är samma eller nästkommande dag.

OBS!  Om du gör din beställning före 12:00 kan du vanligtvis hämta din beställning redan samma dag!

Du kan hämta din order Måndag – Onsdag mellan kl 10.00 – 16.00. 

Passar inte tiderna dig så kan du kontakta oss för att avtala en tid som passar dig utöver våra ordinarie tider. Kom ihåg att ta med legitimation och ordernummer när du hämtar dina varor.
Du har 7 dagar på dig att hämta din leverans.

Presentkort

Våra presentkort gäller som betalning på Gourmetrummet.se i ett år från inköpsdatum. Presentkorten är digitala och levereras i PDF-format till beställarens mail-adress.

Ångerrätt

Vid köp av icke livsmedel, såsom gåvokort eller presentkort. Har du 14 dagars ångerrätt, förutsatt att korten inte är inlösta eller använda. Enligt distans- och hemförsäljningslagen gäller inte ångerrätten på livsmedel. För att läsa mer om detta kan du göra detta på Konsumentverkets hemsida: https://www.konsumentverket.se/

Reklamation

Vi gör allt för att din beställning ska levereras felfri och enligt utsatt tid. Skulle någon av varorna mot förmodan få en defekt eller rent av vara fel vara, kan du reklamera detta till Gourmetrummet. Detta gör du genom att kontakta vår kundtjänst antingen per mail, info@gourmetrummet.se, eller per telefon,
021- 440 35 20, så hjälper vi dig.
Vid reklamation är ersättningsleveransen kostnadsfri för kunden. Observera att reklamationsrätten inte omfattas av att du till exempel anser att en vara inte lever upp till dina förväntningar när du har brutit förpackningen eftersom våra varor är livsmedel.

Slut i lager

Vi har ett litet lager för att kunna ha god översikt på varor och utgångsdatum, i vissa fall innebär detta att populära varor tar slut mycket snabbt. Händer detta debiteras du givetvis inte för varan och den kommer att restnoteras på din faktura.

Nyhetsbrev & SMS-utskick

När du handlar hos oss får du också möjlighet att ta del av vårt nyhetsbrev som utkommer några gånger i månaden. Nyhetsbrevet innehåller rekommendationer på nya produkter som du kan vara intresserad av, kampanjer eller andra nyheter gällande Gourmetrummet.se och produkterna vi säljer. Vill du inte ta del av nyhetsbrevet så kan du när som helst välja att säga upp dig från det genom att klicka på länken som finns i botten på alla nyhetsbrev.

SMS-utskick utkommer några gånger per år och innehåller rekommendationer på nya produkter som du kan vara intresserade av, kampanjer eller andra nyheter gällande Gourmetrummet.se och produkterna vi säljer. Vill du inte ha SMS-utskick så kan du när som helst välja att avanmäla dig. I varje SMS finns instruktioner för avanmälning. Följ dem så spärras du från våra SMS-utskick.

Övriga Frågor

Jag behöver ändra/avboka min order

Vid eventuell ändring eller avbokning av din order, kontaktar du oss antingen på telefon eller mail. Kostnad kan tillkomma för detta ändamål, till exempel om en order redan blivit skickad, denna kostnad kan variera beroende på hur långt leveransen har hunnit.

Vad betyder DOP?

När en produkt innehar DOP märkning så garanterar det att produkten härstammar från, och är framställd, bearbetad och tillverkad i en specifik europeisk region. Det innebär att den produkt som är märkt härstammar från ett avgränsat område som bidrar till vissa kvaliteter och som kontrolleras med stränga regler.

Svenska: SUB: Skyddad Ursprungs Beteckning
Italienska: DOP: Denominazione d’ Origine Protetta
Spanska: Denominación de Origen Protegida
Franska: AOP: Appellation d’Origine Protégée
Engelska: PDO: Protected Designation of Origin

Varukorg